KW banner

Tatrzańskie Haute Route

Sebastian "Senior" Kulczycki

Trawers Tatr
Czas: 31.03-5.04.2019 (6 dni)
Sumaryczny czas akcji ok 59 godzin 20 min. - średnio 10 godzin dziennie.
Suma podejść: ok. 9200 m
Długość trawersu: ok. 95 km

Start: Pension Zdziar ( w Zdiarze)
Koniec: Chata Zverovka

Przejście nawiązywało do wyryp tatrzańskich w starym stylu.
Nie miało charakteru sportowego, więc nie goniliśmy się z czasem, ani z cyfrą trudności zjazdów ( choć te czasem wcale nie były banalne), tylko delektowaliśmy byciem w górach. Pomimo takiego naszego nastawienia, wyrypiarski charakter przejścia dawał się odczuć w postaci zmęczenia, które delikatnie mówiąc, miało charakter narastający.

Zwykle głównym celem każdego dnia było zdążyć do kolejnego schroniska na co najmniej godzinę przed zamknięciem kuchni. Oczywiście celem zachowania smukłej sylwetki oraz uzupełnienia brakujących tłuszczy, białek, węglowodanów oraz izotoników.

Najgorszym odciekiem okazała się grań przez Starorobociański Wierch, którą przechodziliśmy przy wietrze ok 60-80 km/h. Na tym odcinku musieliśmy zmodyfikować plan i zrezygnować z dotarcia do Żarskiej Chaty, a zamiast tego zjechać z Kończystego Wierchu do schroniska w Dol. Chochołowskiej.

Trasa wiodła między innymi przez:

Dzień I - Kopskie Sedlo, Zielone Pleso i Barania Przełęcz - Chata Teryho (nocleg) - czas: 10:00, podejście: 2015 m odległość: 14,5 km
Dzień II - Czerwona Ławka, Rohatka, Żelazne Wrota- Popradzkie Pleso (nocleg) - czas: 9:50, podejście: 1355 m odległość: 13 km
Dzień III - Niżna Koprowa Przełęcz - Zawory - Zawrat - Murowaniec (nocleg) - czas: 10:25 , podejście: 1450 m odległość: 16 km
Dzień IV - Liliowe - Beskid - Kasprowy Wierch - schronisko na Hali Kondratowej - Przeł. Kondracka - Czerwone Wierchy - Schronisko Ornak (nocleg) - czas: 10:50, podejście: 1570 m, odległość: 19,5 km
Dzień V - Ornak- Starorobociański - Kończysty - Schr. na Polanie Chochołowskiej (nocleg) - czas: 8:25 , podejście: 1260 m, odległość: 13 km
Dzień VI - Dol. Wyżnia Chochołowska - Wołowiec - Jamnicka Przełęcz - Przeł. Żarska - Rohacz Płaczliwy - Smutna Przełęcz - Rohackie Plesa - Dol. Spalona - Chata Zverovka (nocleg) - czas: 9:50, podejście: 1550 m, odległość: 19 km

Dnia VIII planowaliśmy wejść na Salatyn i Siwy Wierch i wrócić do Zverovki, ale pogoda nam to uniemożliwiła ze względu na opad deszczu oraz brak widoczności.

W pierwszej części trawersu poprzez Tatry Wysokie od Zdiaru do Hali Kondratowej wziął z nami udział Michał Poliński.
Na odcinku Popradzkie Pleso - Schronisko Ornak dołączył Andrzej Polak

Na koniec zachęcamy do podobnych wielodniowych eskapad.

Służymy w tym względzie pomocą oraz patentami z naszego przejścia.

Pozdrawiamy

trawers 21

trawers 22

Z Jorgusiem w Alpy - Karol Życzkowski i Grzegorz Kabała

Zapraszamy 15 maja o godzinie 19.00 do siedziby klubu.

Na spotkaniu Karol Życzkowski i Grzegorz Kabała przybliżą nam postać Jorgusia oraz razem opowiedzą o wspolnych wyjazdach narciarskich Sekcji w Alpy podczas ćwierćwiecza 1990-2015 po krótce przedstawiając odwiedzane grupy górskie.

-------------------------------

Jerzy (Jorguś) Zachorowski

Profesor Wydziału Fizyki UJ, eksperymentator o głębokiej wiedzy i wspaniałej intuicji. Dobry i życzliwy Człowiek. Wieloletni dzwonnik dzwonu Zygmunta na Wawelu. Zapalony kolarz i narciarz wysokogórski, członek Sekcji Narciarskiej KW Kraków.

Więcej informacji: http://chaos.if.uj.edu.pl/~karol/jorgus/

Zjazd na nartach północną ścianą Mont Blanc

Mt Blanc przez Les Grands Mulets. Zjazd na nartach północną ścianą Mont Blanc.

Na koniec sezonu nasz kolega Andrzej Kościelniak wybrał się zdobywać górę z której chyba każdy z nas chciałby zjechać. Poniżej jego relacja, a nam zostaje tylko zaprosić na slajdowisko, które planujemy zoorganizować na jesieni aby podkręcić apetyt przed następnym zimowym sezonem.

Aquile de Midi ze szczytu

Po 20h podróży dotarłem do Chamonix,  polecam tani nocleg w hostelu Alpen Rose. Czyste pokoje zapewniają właściwy komfort. Cena 19 EUR za dobę.

towarzysze

Startujemy na nartach z pośredniej stacji kolejki na Aquile de Midi czyli Plan de l’Aiguille na wysokości 2310 m.

Pierwszy dzień  to malowniczy trawers do schroniska Les Grands Mulets 3051m.

trawers 2

Po drodze przechodzimy przez dwa lodowce Glaciers les Pelerins oraz Des Bossons.

lodowiec Des Bossons

Podczas trawersu szczególnie w okolicach zboczy Aquile de Midi uważajmy na spadające kamienie. Tuż poniżej schroniska znajduje się labirynt szczelin i seraków zwany La Jonction gdzie należy asekurować się liną. Całość zajęła 3h 40 minut podejścia i niecałe 740 metrów w pionie.

Schronisko oferuje noclegi lecz zazwyczaj przy dobrej prognozie jest pełne i pozostają nam negocjacje z właścicielami co do miejsca na podłodze.

Część  zespołów rozbija namioty pod skalną ostrogą schroniska.

biwak pod schroniskiem

Start na szczyt rozpoczynamy o 02:30 nad ranem tak aby teren zagrożony serakami minąć w obie strony jak najwcześniej.

swit nad Alpami

Trasa wiedzie przez rówień  Petit Plateau. Potem czeka nas strome podejście zboczami Les Grandes Montees aż do kolejnej kotliny lodowca Le Grand Plateau.

Na wysokości około 3900 stromym podejściem osiągamy przełęcz Col Du Dome i skręcamy w lewo w kierunku schronu Vallot.

schron Vallot

Tuż pod schronem odpinam narty i dalszą część trasy pokonuję pieszo piękną granią Les Bosses.

gran Les Bosses

Na wierzchołku Mont Blanc pojawiłem się o 9:30 po 7 godzinach podejścia.

w drodze na szczyt

Na szczycie po kilku minutach odpoczynku zapinam narty i zaczynam zjazd lekkim trawersem w prawo.

Grań  szczytowa ma kompletnie wywiany świeży śnieg.

Jedziemy po twardej lodowej skorupie którą powoli rozpuszczają promienie słońca.

linia zjazdu Mt Blanc

Docieram do linii seraków widocznych po lewej ręce i zaczynam zjazd  bezpośrednio północną ścianią MT Blanc.

seraki

Śnieg staje się miękki z konsystencją gipsu i jazda staje się przyjemniejsza. Gigantyczne wiszące nade mną seraki przymuszają do szybkiej jazdy na Grand Plateau szczególnie, że część  z nich zaczyna nagrzewać  słońce.

Zjazd na płasień lodowca zajmuje niecałą godzinę. W południe melduję się w schronisku i po krótkim odpoczynku rozpoczynam trawers do stacji kolejki Plan de l’Aiguille.

pokonywanie szczeliny na grani Les Bosses

na szczycie 3

trawers do schroniska Grands Mulets

I zimowe spotkanie Sekcji Narciarstwa Wysokogórskiego KW Kraków

Zapraszam wszystkich 19.10 do kubu o godzinie 18.00.

Plan spotkania to przedstawienie harmonogramu sekcji na ten sezon, zebranie świeżych pomysłów.
Ale także Informacje o doszkalaniach, kursach narciarstwa wysokogórskiego, serwisach, wyjazdach, zawodach i wypożyczalni.

Po spotkaniu(30-60min) zapraszamy na ciekawe zajawkowe slajdowisko, którego temat ogłosimy już niedługo.

A po slajdowisku idziemy na piwko.

Przesyłam też harmonogram, który cały czas uaktualniamy.

Jeżeli jeszcze nas nie znasz, to najlepszy moment aby nas poznać i zacząć działać w klubie.

Skialpinizm w Tatrach - spotkanie z Karolem Życzkowskim

Sekcja Narciarstwa Wysokogórskiego KW Kraków
zaprasza na prelekcję
"Skialpinizm w Tatrach"
Opowie i zdjęcia pokaże
Karol Życzkowski.
30.03 ŚRODA 19.00 siedziba Klubu

Karola, naszego klubowego kolegi, chyba nie trzeba dokładniej przedstawiać. Jego spis osiągnięć narciarskich robi wrażenie - tutaj ich garść :
- Pik Lenina
- Aconcagua
- Mont Blanc
- Hińczowa wprost
wiele innych...

Karol jest też współautorem wyjątkowego przewodnika po Tatrach : "Narciarstwo Wysokogórskie w Polskich Tatrach Wysokich". Niedawno ukazało się nowe wydanie, będzie można je zobaczyć i kupić (z autografem autora!) w Klubie.
Warto dodać, że to jego skalą posługujemy się opisując trudności zjazdów w Tatrach. On także od samego początku współorganizuje Memoriał Jana Strzeleckiego (http://chaos.if.uj.edu.pl/~karol/pdf2/memorial_kz.pdf)

Na spotkaniu pokaże nam kawałek historii polskiego skialpinizmu i opowie zarówno o czasach minionych, jak i o tym od czego zacząć i jak rozwijać przygodę ze skialpinizmem, czyli najlepsze miejscówki do zjazdów :)

Jak tylko macie jakieś ambitne plany narciarskie w Tatrach czy innych Himalajach, to będzie to znakomita okazja żeby skonsultować się z ekspertem.